woensdag 5 augustus 2009

Entre les Murs

Niet zo fantastisch als ik had verwacht, eigenlijk een nogal verwarrende film en dat was wellicht ook de bedoeling. Grotendeels een goede verbeelding van het schoolleven. Het is hier dan wel een banlieu-school maar in wezen is het gevecht van de leraar met z'n leerlingen eigenlijk overal hetzelfde. De leraar is op zich een goede kerel, die schippert met de regels en eigenlijk iedereen de hand boven 't hoofd wil houden. Hij gaat graag in discussie, iets waar een leraar zich maar niet te vaak toe moet verlagen. Het lijkt lief en goed, maar uiteindelijk kun je volgens mij beter de gerespecteerde dictator-rol aannemen. Dat zit niet in 'm. Langzaamaan worden de brutale vlegels steeds irritanter, gaan ze steeds verder en dan volgt de cruciale fout. Er is een lerarenvergadering waar de punten worden besproken, en daar zitten twee leerlingen bij! Een verbijsterende uitwas van de democratisering in 't Franse schoolsysteem? Nauwelijks te geloven. Binnen 0.2 seconde weet je dat dit mis gaat en alleen maar tot ellende kan leiden. Doet 't ook. De vriendelijk leraar noemt een leerling "sociaal beperkt" de aanwezige klassenvertegenwoordigers vertellen dit door en de pleuris breek uit, waarna de leraar nog wat verkeerde woorden gebruikt. Hier hebben de leerlingen als gieren op zitten wachten, wat ze zelf ook doen is niet relevant, hij doet nu iets fout en hij moet hangen. Ik had 't over een verwarrende film en dat zit met name in 't einde. (Nu heb ik wel de hele film voorgekauwd vrees ik) Een van de brutaalste en stiekem ook wel stoere leerlingen is ene Esmeralda (type Marokkaans zigeunermeisje, links op de foto) die in de laatste les ineens aan komt zetten met een boek van Plato. Zo van zie je hoe slim ik ben! Moeten wij nu denken: ha die leraar is gepwnd, of is dat juist weer een streek en heeft ze het helemaal niet gelezen?

Geen opmerkingen: