dinsdag 9 augustus 2016

A Nightmare on Elm Street

'Warm milk, gross!' Die gouwe ouwe ongerepte tijd van moeder(s)liefde verdwijnt in een nacht vol lange messen. Wes Craven leeft zich in deze eighties-klassieker uit met een stel opgroeiende rich kids. Hun slaapkamers volgestouwd met fijne apparatuur, platen, merkkleding. En tv's natuurlijk. Misschien dat de angstmeester uit hun dromen daarom op een echte mediaheld lijkt. De hoed van Michael Jackson, de mechanische hand van een superheld, en een gruwelijk verleden, waar ze op de pulp-tv nooit genoeg van zouden krijgen. Kortom, Freddy Krueger is een held van onze tijd. En eigenlijk niet serieus te nemen. Eerder een 'grappig' videoclip-personage dan een schurk. De bloedbaden daarentegen... Weten dat je droomt en de boel toch niet onder controle krijgen. Craven fokt alleraardigst met het onderbewuste. 'I brought something out from my dream.' Ik zal me niet aan al teveel Freudiaans academisch geneuzel wagen, maar dat Freddy een laatste terugkeer van de Vader als Boeman moet zijn, lijkt me duidelijk. Net nu de dochters zich losmaken uit het gezinsverband. (En in bed duiken met andere plannen dan slapen.) Na dagenlang schreeuwen en trauma's verwerken, kijkt één van de meisjes in de spiegel. Ze treurt niet om haar dode vrienden. Neen. 'God, I look twenty years old.' Dat is de Buzzard-mentaliteit. 'Morality sucks.'

Geen opmerkingen: