zondag 14 augustus 2016

Oliver Twist

'There's an expression of melancholy in his face, my dear.' Stemmige Dickens-adaptatie van Lean. Een man die het misschien wel net té vaak in de bekende werken zocht. Hier is hij echter absoluut op dreef. Net als de cinematograaf Guy Green. We zien de wereld van Oliver in fenomenaal chiaroscuro. Prachtige schaduwen. Warme harten lijden in donkere huizen, daar waar slechts in de kleinste hoekjes goedgeplaatste lampjes branden. Bestaat er eigenlijk een Oscar voor belichting? De rol van Oliver wordt vertolkt dooor een Andy Schleck-menneke. Deze 'bag of bones' mag verdraaid weinig zeggen, in een film die toch naar hem vernoemd is. Zijn fraaiste momenten beleeft hij bij de 'coffin maker'. Een nacht tussen de kisten. In een re-write zou ik hem best willen zien blijven. Daar zit ook een goede film in. Eerst de angst voor de dood, en dan langzaam je plek vinden in die bijzondere setting. In 'werkelijkheid' gaat Oliver natuurlijk naar het grootste Londen. Daar wacht Fagin (Alec Guiness) op hem, getooid met een veel grotere haakneus dan ze hem anno nu zouden durven geven. Fagins smoezelige geldpaleisje ziet er ook weer prachtig uit, al duurt het gappen met gabbers-plezier kort. Het einde kondigt de latere Lean aan. Het wordt allemaal nogal massaal. 'Don't you want to be a book writer?' 'I think I'd rather be a bookseller, sir.' Lean had het kunnen zeggen.

Geen opmerkingen: