donderdag 18 augustus 2016

The Greatest Show On Earth

Weer een Oscar-winnaar, stampvol entertainment voor 'children of all ages'. Het circus beleeft haar herfsttij op het grote doek. De decadentie heerst. Aan één ring hebben Barnum & co niet genoeg. Nog één keer wordt alles uit de kast gehaald, voordat televisie de mensen binnenshuis ging houden. Regisseur Cecil B. De Mille – een goede naam voor een circusdirecteur – krijgt er geen genoeg van. Hondjes op hondjes op paarden. Hondjes verkleed als mini-olifanten. En vooral: parades. 'A gay nineties album.' Er trekt nog net geen bloemencorso voorbij. Ik vond vooral het deel van het circus dat op de achtergrond blijft interessant. De merchandise-stands bijvoorbeeld. Je kon er een 'pom pom'-hoedje met je eigen naam kopen. 'Klaar terwijl u wacht.' En waar de acrobaten blank zijn, zorgen Afro-Amerikanen voor de opbouw. Het rijzen der Big Top heeft absoluut Koyaanisqatsi-allure. Zodra de tent staat, en de show start, begint het publiek aan dat grootste Amerikaanse vetprobleem te werken. Tussen de acts door leunt de film op James Stewart. Met reden permanent geschminkt steelt hij onherkenbaar de show. De Mille zelf lijkt zich vooral thuis te voelen als het misgaat. Van mij had de film met de ramp mogen beginnen. Wat een chaos. Wat een decor. Nightmare alley. Trouwens, voor alle leeftijden? Echt niet. 'Why is it whenever he's around I'm all wet?' 'In more ways than one.'

Geen opmerkingen: