zaterdag 27 augustus 2016

Little Vera

'Herinner je je nog dat je mij naar bed bracht. Toen al.' Pa zegt het vol trots en alcohol tegen zijn dochter. De omgekeerde wereld, op alle niveaus. Ook de Sovjet-Unie wankelt op haar laatste benen en zou weldra over de kop slaan. De wilde jeugd lijkt alvast een voorschotje te nemen, in groepen dansend op Teutoons stampende hits. Hun moves verraden dat ze stiekem al wat Swayze en Springsteen hebben gezien. Middelpunt is de spichtig kronkelende Vera. Met volvette coiffure en plamuur zet zij kameraden in vuur en vlam. Thuis bekijken pa en ma kleine 'Veerke' met afgrijzen. 'Sinds wanneer liggen er hier dollars op de grond?' Hun gemopper heeft dan nog wat liefs. Het hoort bij de Russen, net als de troep die daar nooit opgeruimd wordt. In cinemaland oogt pittoresk verval prettig oncomfortabel. Een 'maximoem' aan chaos. Vanaf het moment dat Vera de weinig serieuze Seryozha aan de haak slaat, verandert de toon echter. Rede- en reddeloosheid gaan overheersen. Deze Perestrojka-puber ontpopt zich als de Oostblokse variant op Betty Blue. Even expliciet en hysterisch genietend, maar met een gekte die van buitenaf binnendringt. Vera's vadertje wordt een metafoor. Terwijl iedereen vertwijfeld naar zingeving zoekt – seks, yoga, weckpotten – vindt hij die op de gebruikelijke plaats. Drank. Daar gaan meer dan alleen liefjes van kapot.

Geen opmerkingen: