woensdag 17 augustus 2016

Chicago

'How can they see with sequins in their eyes?' De NY Times heeft bijna alle 'best picture' Oscar-winnaars trouw in haar 'duizend beste films'-lijst opgenomen. Eigenlijk jammer, want zo geef je de contemporaine critici keer op keer gelijk. En dat terwijl ambachtelijkheid dikwijls overheerst. In casu: Chicago. Een musical die de selfie-wetten van de showbiz op de stiletto-hak neemt. Die meta begint nu toch wel ongemakkelijk te voelen. In hoeverre is een parodie nog een knipoog als je er zelf 'stars in your eyes' hebt? De jazz-tunes van de soundtrack schreeuwen om een melancholische Randy Newman-injectie. Slechts de loser-ballade van John C. Reilly komt in de buurt. Mister Cellophane beklaagt zich zijn eigen onzichtbaarheid. De cuckold van moorddiva Zellweger laat zich vermakelijk door zijn ontrouwe eega wegspelen. Zij droomt zich een ster. (In het begin zijn alle liedjes haar fantasie, een zeer tof idee.) Bitchy Jailhouse Rock regeert later. 'I fired two warning shots. Into his head.' De sappigste song swingt dankzij de sterke 'mama' Queen Latifah. Aan het eind belanden alle jail birds met de hulp van gladjakker Gere dan toch nog op het echte podium. Camerawerk en edits zijn daar van flitsende klasse. Driedimensionale suggesties, zelfs op een klein scherm. Die technische Oscars zullen óók wel gewonnen zijn. 'Let's all stroke together, like the Princeton crew.'

Geen opmerkingen: