woensdag 12 juli 2017
Arrival
'Purpose
requires an understanding of intent.' Geinig toch, hoe Malick pas echt
invloedrijk wordt, op het moment dat hij zijn victory laps rijdt.
Villeneuve combineert in deze bedachtzame sci-fi, buitenaardse
communicatie met de beeldtaal van Malick. Een language tree of life. De
arthouse-editing maakt het allemaal net wat intrigerender. (En dat is
noodzakelijk, want veel tijd voor character development is er niet.) In
flitsen toont zich wel genoeg klasse. Op een dag verschijnen er twaalf
nieuwe apostelen in de vorm van spaceship-eieren. Wat ze komen doen, wie
het weet móet het zeggen. 'Coffee with some aliens'. Arrival maakt
oprecht benieuwd hoe regeringen zouden reageren. Hoe lang zou het ze
lukken de mensen in een soort van 'er is niks aan de hand'-status quo te
houden? Doe Normaal 2.0. In Arrival beginnen plebs en soldaten in elk
geval heel unheimisch te panikeren, maar men heeft nog nét genoeg geduld
om een heuse taalwetenschapper richting het ei te smijten. Amy Adams
woont trouwens toch al in een opmerkelijk 'aardig' huisje voor een
linguïst, je talen spreken loont blijkbaar! In het beste shot worden
de wetenschappers in de positie van de bioscoopkijker geplaatst.
Wachtend voor een wit widescreen, tot de feature begint. En die
toe-komst stelt niet teleur. Een cultfilm met grote namen. 'It can't be
random.'
Labels:
Denis Villeneuve,
films uit de jaren '10
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten