zondag 16 juli 2017

The Salesman

'Hoe wordt een mens een koe?' 'Langzaam.' Te Teheran verschijnen barsten in een appartementencomplex. Zou het een Durak-metafoor zijn? Zo huis, zo regime? Er lijkt toch minder aan de hand. Het getroffen stel vindt via vrienden snel onderdak óp een dak, en even kunnen ze rustig verder leven. De man is leraar op de middelbare, waar hij zijn levenslessen deelt. Het zijn heerlijke scenes vol van begrip. 's Avonds staat hij als stel met zijn vrouw op de planken. Een paar ultrakorte fragmenten volstaan daar om Miller's magie te suggereren, ook dankzij de fraaie sets trouwens. Voor de film écht warm dreigt te worden – en een Iraanse Bullets over Broadway – valt de klap. Natuurlijk. Farhadi's stijl krijgt inmiddels iets vertrouwds. Klassiek met een aangrijpende cesuur. De vriendengroep fungeert als vangnet, totdat ook daar gaten in beginnen te vallen. Het verwerken van trauma's doet mensen domme dingen doen. Eindeloos herkauwend op wat er gebeurde. De grimmigste psychologische oorlogsvoering komt altijd uit eigen frustraties voort. (En misschien zit daar het tentatieve verbandje met Miller). Belangrijker zijn de achteloos opgeworpen gender-kwesties, die nog net wat meer wringen in een patriarchale samenleving. Zo doet melodrama-klasbak Farhadi toch weer nadenken. 'Ik ben slechts een salesman, en níets anders.'

Geen opmerkingen: