zondag 30 juli 2017

Toad Road

'This is gonna be nice on mushrooms.' Die had ik even niet paraat, maar ook zonder natuurproducten snapte ik de aantrekkingskracht. De potentiële geestdodendheid van mumblecore wordt hier verruimd – slash – om zeep geholpen met bakken acid. Een stel kids in Baltimore steekt elkaar stevig aan. Steeds grotere hoeveelheden poeders en plantjes, op steeds maffere plekken. Van psychedelische rockbandjes komt weinig meer. Staren naar de muren, uit autoramen, of van daken. 'The view is better than the pussy.' Zeker tijdens het donkerblauwe ambient-intro kreeg ik het idee dat Vincent Gallo dit zou diggen. Misschien had hij een song bij kunnen dragen. Het bloedmooie meisje is er al. Gallos's grimmig-meditatieve kwaliteit raakt wel wat ondergesneeuwd door, nou ja, paddo's dus... Ik hoopte dan maar op een grote rol voor de vreemde psycholoog in korte broek. 'I want to try to figure out exactly what your conception of a normal relationship is.' Hij verdwijnt snel. Bepaalde drugs-gebruiksmethoden zijn ook een therapie op zich. De geduldigen krijgen het langverwachte en gezochte shot metafysica. Een vleugje Tarkovsky, met tinkelende bellen. Het ware begin van de film, wat mij betreft. Misschien meer in Toad Road 2? Nee dus. Want de steractrice stierf. Zelden zal een 'dedication to the memory of' met zoveel ongeloof zijn ontvangen. Cultstatus verzekerd.

Geen opmerkingen: