vrijdag 21 juli 2017

Carol

'Oh I read, too much probably.' Op dit moment verdiep ik me in 'middlebrow' romans. Een invalshoek binnen de literatuurwetenschap die de laatste jaren 'en vogue' raakt. Niet langer moet het elitaire modernisme (lees: de man!) bestudeerd worden. De bestsellers verdienen ook aandacht. En die zijn in de twintigste eeuw, de eeuw waarin vrouwen het grote lezerspubliek gaan vormen, ook steeds vaker van de hand van vrouwen. Patricia Highsmith past prima in dit kader. Zo vindt het ware middlebrow-succesboek pas zijn completering in de film. (De Highsmith-adaptaties zijn dan ook ontelbaar). Inhoudelijk houden  dergelijke bestsellers van producten – 'Look at this furniture!' – en lifestyle. Het grijze muisje Rooney Mara maakt dus niet toevallig in een warenhuis kennis met de rijke Cate Blanchett. Om de vriendschap van de chique dame te winnen gaat Mara (met een vleugje Hepburn) snel een LP uit een platenzaak halen. De bestseller mag ook graag met vuur spelen. De rijpere dame wil dus méér dan conversatie. En het shopping meisje wellicht ook. Gender kwesties. Daar vinden Highsmith en moderne cultuurwetenschappers elkaar definitief. Regisseur Haynes past hier als een handschoen. Twee hele dure zelfs. Ik vond zijn verfilming aardig retro-Sirkiaans, maar zonder diens bite van het 'onzegbare'. 'What I really want to do is write. That's why I watch movies.'

Geen opmerkingen: