vrijdag 28 juli 2017
Innocence
'Change
du ribbon.' Repetitieve geluiden en rituelen. Het leven op een
merkwaardige meisjeskostschool speelt zich af in herhaling. De schommel
piept, een piano loopt vast, en een klok blijft maar slaan. Al snel
worden het signalen van gevangenschap, van een gruwelijke vorm van
controle. Stevige muren begrenzen The Territory. Enkel een waterval vol
van bruisend verlangen sprankelt als 'white noise' nog. Hadžihalilović's
Innocence heeft iets van een giallo zonder geweld, De spanning is
niettemin (of juist daardoor!) om te snijden. Spooky als een Boards of
Canada-interlude, dartelen de meisjes rond. In spierwitte balletpakjes
wachtend op hun ontpopping. Een nieuw gearriveerde stelt eerst nog
vragen, maar valt na wat tranen in het verwachte metrum. De oudere
leerlingen richten haar af, nog vóór de enige twee vruchtbare vrouwen
van de film dat kunnen doen. (Eén daarvan loopt heel Freudiaans met
stok, de ander pint vlindertjes.) De eerste skill die de meisjes leren,
zijn de getallen. Alleen zo kan je maat houden. En aftellen tot wat komen gaat... De kalm
opgebouwde spanning culmineert in een intense keuring. Het repetitieve
geluid van de trein had de film mogen besluiten. Op weg naar waar...? Ik
dacht aan JB Charles's gedicht De Poppen. 'Toen ik laatst in de hemel
was, het was bij de topazen poort, schreed daar een kleine optocht
voort.'
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten