woensdag 24 juni 2009

La Sirène du Mississipi

Met mijn versie was iets vreemds aan de hand. Deze duurde een dikke anderhalf uur, terwijl de film officieel ruim twee uur moest duren. Ik zag wel dat er een ingekorte Amerikaanse versie bestaat, maar die zou een kwartier korter moeten zijn. Of dat dan toch deze is geweest...? De ondertiteling was ondertussen wel van de lange versie, waardoor ik af en toe extra tekst in beeld kreeg die de personages nog wat diepgang gaven. Wel grappig. Deze Truffaut-film was zover ik 't hieruit mag concluderen een vrij simpel pulproman-verhaaltje. Met Christine Deneuve als een fantastische, in en in gemene femme fatale. En Belmondo als sukkelige goedzak. Hij woont op 't eilandje Réunion, bestelt een post-order-bruid, waarna er een heel andere (en veel knappere) vrouw komt opdagen. Deneuve dus, die 'm een poot uitdraait. Belmondo gaat naar een detective, ik denk, switcht nu het hele perspectief naar de detective? Helaas niet, we blijven bij Belmondo die ondanks alles nog helemaal verliefd is en zijn femme ook zelf gaat zoeken. Wat al snel lukt. Geniaal Dahliaans einde: Belmondo beseft weer 'ns dat ie opnieuw genaaid wordt, strompelt half dood naar een weg om een lift weg van het gevaar te nemen, stopt er eindelijk een auto, stapt Deneuve uit.. (Daarna volgt nog een twistje maar die verraad ik maar niet)

Geen opmerkingen: