donderdag 8 juni 2017

An

Heel Japan Bakt. Zoete pannenkoekjes met bonenpasta, ik moet er echt niet aan denken, maar daarin blijk ik zelfs binnen deze film niet de enige. De 'nandeska's', 'nandés' en stijgende 'ehhh's' spetteren hier weer van het scherm. Alle clichés van Japan rond één rondom koekje. Soms schiet regisseuse Kawase door. Alwéér een cherry blossom tree. Zijn er dan echt geen andere Japanse bomen met enige symbolische betekenis? Kawase dwaalt zo wel erg ver af van de grimmige arthouse waarmee ze haar carrière begon. Ze belandt op 'laat' Van Sant-terrein. Een soort Finding Forrester. Wijze, lieve oudjes met eenvoudige lessen. Mijn dinsdagen met Morrie in een poffertjestent. De meer verontrustende verhaallijnen raken in het underwritten scenario snel op de achtergrond. Tevergeefs focuste ik op het eenzame high school meisje en de langs stormende treinen in de wind. Het arme meisje hangt er maar wat bij. Het gaat om de doriyaki-kok en zijn nieuw maatje. Een gollemig wezentje met misvormde handen. 'Ik laat jou de potten tillen'. Als bonenfluisteraar verklapt zij de geheimen van het antropomorfisch koken. Het vrouwtje laat kwetterend genieten van het leven. 'Piu piu piu piu.' Haar onvermijdelijke afscheid zet een bitterzoete punt, maar Kawase rekt het slot om onbegrijpelijke redenen eindeloos. Branden die koekjes toch nog an.

Geen opmerkingen: