donderdag 1 juni 2017

The Hateful Eight

'Let's slow it down. Let's slow it way down.' In zijn achtste film lijkt Tarantino erop te speculeren dat epos-achtige sloomheid vanzelf en uit zichzelf wel sfeer zal brengen. Hij is echter geen Altman – natuurlijk niet – die zo een hele wereld op poten weet te zetten. Dán hoeft er op de voorgrond inderdaad niks te gebeuren. Maar bij Tarantino gaat het toch om schmierend gespuis en komische dialogen. Nadrukkelijke dingen. Hier tovert hij liefst acht stuks tevoorschijn. Acht stuks aan potentiële goeie gemeenheid, maar hij vergeet deze grote namen met rake teksten uit te rusten. De film bestaat veelal uit eindeloze 'wie is dit'-dialogen. Aangehoorde avonturen. Onderkoeld op het ongeïnteresseerde af. De mannen onderbreken elkaar niet eens. Slechts de bitch (JJ Leigh) wordt nog wel eens de mond gesnoerd, met een elleboogje of erger. (En dat is dan stiekem nog grappig ook). De Western-schurken zitten in een hut in Wyoming een storm uit, terwijl ze elkaar de maat nemen. Samuel L. Jackson steekt het meest uitzinnige verhaal af, Tim Roth is over het 'geheel' genomen het meest compleet. Als bebolhoede Engelse dandy houdt hij de magie het langst vol. 'Dispassion is the very essence of justice.' Toch verflauwt mijn enthousiasme snel. Typerend is wat er gebeurt met de 'deus ex machina': helemaal niets. In de finale grijpt Tarantino dan maar naar de ultieme vertraging. Peckinpah gore in slowmotion. 'Molasses-like.'

Geen opmerkingen: