vrijdag 2 juni 2017

The Assassin

Klosjes en kleedjes in een kijkdoos. Langzaam wuivend aan de randen van de kaders. En de kijker maar turen, samen met Hou Hsiao-hsien. De meester observeert veelal van een afstandje. Sereen ademend om het ruizen der stilte niet te doorbreken. Grappig genoeg gebruikt hij zijn esthetiek dit keer voor een 'actiefilm'. Althans... In het verre Weibo gaat een moordenares op missie. Ze slaat tijdens een paar goeie 'ouderwetse' martial arts scenes vliegensvlug toe. In een beeldrijmpje lijken twee mannen na een gevecht nog altijd op elkaar in te hakken. Dichterbij zien we pas dat ze een kuil graven. (Waar ze nog wel even een levende kerel ingooien). De macht van dit geweld valt echter in het niet bij de kleurenpracht. Na een intro in zwart-wit toont Hou alle kleuren van de regenboog. Iedere schakering perfect op elkaar afgestemd. Alsof die oude Chinezen zich vooral om hun outfits en het Kardashian-goud aan de oren en muren bekommerden. En misschien deden ze dat ook wel! Bij een sprookje met stiefmoeders en in de steek gelaten dochters hoort een fijne Solstice-tovenaar. De beste 'extended beard' van het filmjaar knutselt aan voodoo-origami. Hij hult het plot zo in nóg wat meer rookwolken. Hoewel ik het gevoel hield dat de sleutel simpel voor het grijpen moest liggen, maakt Hou er natuurlijk weer iets idiosyncratisch van. 'Het Hof is het Hof. En Weibo is Weibo.'

Geen opmerkingen: