zondag 4 juni 2017

Anomalisa

'It's called turn-down service.' Lekker aan de dip met een animatie arthousefilm van Kaufman. Een anomalie in zichzelf, want échte arthouse. Met expliciet naakt, traag geklaag en onzekere mensen in midlife-crisis. 'I'm not sure you want to be the victim to my current emotional imbalance tonight.' Leuk? Absoluut. De animatie geeft de patronen net dat beetje extra mee. Alle poppetjes dragen hun gezicht als een heus doodsmasker. Je ziet de breuklijnen. De schijn van leven dondert er bijna af. Ze spreken ook allemaal met dezelfde stem. Zeker via dat laatste element belanden we op typisch Charlie Kaufman-terrein, die zich eerder al met poppen vermaakte in Being John Malkovich. De paranoia mindfuck is nooit ver weg. Het lichamelijke ook niet. De poppetjes gaan in een bijzonder goeie – en realistische seksscene allerschattigst van bil. Even daarvoor heeft het enige lichtpuntje een hotelliedje gezongen. Dat moet haast wel een referentie aan een even verstilde Akerman-film zijn. Eerder schiet cinefiel pareltje My Man Godfrey al langs. Zo warmt Anomalisa langzaam op, en wordt ze zelfs leerzaam in haar ontleding van de condition humaine. Kap toch eens met die zelfverwijten! Voor het hoofdpersonage is het wellicht te laat in zijn Herman van Boeyen-staat. Lieve Lisa heeft 't wel door, en onderbreekt haar gezever. 'It's really nice for just now.' Uitzonderlijk.

Geen opmerkingen: