donderdag 1 juni 2017

Out of Nature

'Waarom voel ik me altijd zo schuldig?' Alles klinkt als een vraag in het Noors. Laat ik er dan ook eentje stellen, en het antwoord geven. Wat is arthouse? Kijken hoe een depressieve kerel masturbeert natuurlijk! In het echt doe je aangifte, nu koop je een kaartje... Nou ja. Into the wild van Noorwegen kun je ongestoord de hand aan jezelf slaan. Er is toch geen hond. Of toch? Mijn flauwe grappen indammend, heeft Out of Nature ook zeker momenten van memorabel malen. Altijd maar die gedachten. 'Het zou best bevrijdend kunnen zijn, om me geen zorgen over mijn lichaam te hoeven maken.' Kreupele slachtofferfantasieën van een brave kantoorklerk. Huisje, boompje, kindje, en rijk zoals alle Noren. Maar toch het liefst alleen. Dénkt hij. Het frustratiemannetje stormt de wildernis in, op zoek naar zichzelf. Broeit hier een 'Apan'? Een Breivikiaanse ontploffing? De volgebabbelde voice-over vermoeit snel, al kan dat bewust zijn, deze man móet immers wat irritants hebben. Echt schrijnen en schuren gaat het vooral richting het einde, nog voorbij dat flardje te zachte Motorpsycho. In een berghut treft de man twee vrouwelijke medekampeerders. Dan wordt hij geconfronteerd met werkelijke intimiteit. Die echte beurt, voorbij de zinloze mindfuck – ik bedoel mindwank. Een poging tot dialoog. 'The music's for the sad man.'

Geen opmerkingen: