vrijdag 23 juni 2017
El Olivo
'Hij wil gewoon aandacht, net zoals jij
met dat haar.' Het valt inderdaad meteen op. Een Spaanse tomboy heeft
een ingenieus kapsel in laagjes, minstens zo gecompliceerd als haar
karakter. Dat haar blijkt later nog als een mini-motiefje te fungeren.
Als de emotie oploopt, begint ze te plukken. Zo haakt alles in elkaar,
want ook de kippen verliezen hun veren. El Olivo toont het sappelende
Spanje, het corrupte Spanje ook. Arme boeren die blij zijn dat ze in elk
geval nog die verlepte kippenboerderij hebben. Opa is er doodstil van
geworden. De stokoude 'troetelolijf' is voor veel geld van de hand gedaan,
de ziel verdwenen. Het meisje ziet het verband – of wil het graag zien –
en besluit de boom terug te halen. Kwestie van picking the wrong
battles. Heel modern wel, de schuld elders zoeken (liefst mét
genoegdoening). Uit wat fijne flashbacks vernemen we hoe lief opa voor
haar was. Voor de anderen daarentegen... De film hint op genoeg boeiends
– een boom uit wraak verwijderd? – maar een gecompliceerd familiedrama
wordt het niet. Het overdadig geëmotioneerde El Olivo scoort vooral
puntjes als merkwaardige roadmovie. Aan de financiers in de intiteling
kun je zien waar we heen gaan (en aan de complimenten richting Duitsland
ook!) Er valt ook wat te leren. Boomtransplantatie, het kan. Echt is
het nieuwe nep. 'Dit hele land liegt tegen zichzelf'.
Labels:
films uit de jaren '10,
Icíar Bollaín
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten