maandag 5 juni 2017

Spotlight

'Wasn't there any folo?' Wegkijken, dat lijkt me het hoofdthema van Spotlight. Daarom was er geen vervolg toen het krantenredacties jaren geleden allang daagde dat er iets gruwelijks mis zat in de katholieke kerk. De kranten waren niet de enige die de feiten in de kort nieuws-kolommetjes van hun geheugen begroeven. Iederéén keek weg. Wellicht omdat de slachtoffertjes toch 'slechts' kinderen uit machteloze milieus waren (en zijn). Dat marxistische klassenkantje sterft nooit. Spotlight laat zien hoe een Bostonse krant dan eindelijk doorgraaft. Aan de hand van een verse. morsige editor, tevens totale outsider. (Feyerabend zou knikken, elke wending heeft een buitenstaander nodig). Het dorky onderzoeksteam wordt aangevoerd door de lokale Cruyffiaanse slisser (Micheal Keaton), die dat indringend doet. Starboy Mark 'moeilijke blik' Ruffalo heeft het een stuk lastiger. Vreemd, want in het vergelijkbare Zodiac was ie zo goed op dreef. Spotlight mist dan ook iets wat Zodiac wél heeft. Gevaar voor de hoofdpersonages. Spotlight gaat niet om daders of slachtoffers, het gaat over 'opduikelaars'. Dat levert vakwerk over vaklui op. Ik zat twee uur op het puntje van mijn stoel. Maar moeten we genoegen nemen met een soort Social Network over dit onderwerp? Eén verdwaasd dader-momentje met een Campert-achtig priestertje, dát doet pijn.

Geen opmerkingen: