zondag 24 juni 2018

Detroit

'It's 1967, asshole.' Mijn coping mechanisme met betrekking tot sociaal onrecht is simpel. Een struisvogelpolitiek. Pech dit jaar, want de sociale stream of black consciousness houdt aan. Terecht. Vijftig jaar na de rellen in Detroit, laat deze period piece zien hoe het eraan toe ging. Gruizig en met trillende handen. De Detroitse police force bestaat uit Ieren, en zoals Howard Zinn al signaleerde: niets werkt zo goed als de ene onderklasse tegen 'de ander' opzetten. Haat uw mede-armoedzaaier het meest, en het machtssysteem zal overeind blijven... On the ground vallen de doden. Vietnam is coming home to roost. In een sterk eerste uur, flitsen we van personage naar personage, van loeihard geweld, naar dansen in de club. Altman zou tevreden zijn over de cinematische chaos, die ook de kijker bijna doet hyperventileren. Wel blijft de geluidstrack ten alle tijden verstaanbaar, en dat zet de toon voor de tweede helft, waar de ellende er al te juicy wordt ingewreven. 'Who could do this to someone?' Het goede én slechte van Kathryn Bigelows stijl worden zo in één film verenigd. De uiterlijke typecasting gaat bovendien steeds meer irriteren. Lilluke koppen voor de gemeneriken (de high school bully), dikke koppen voor de dommerds, enzovoort. De cynische conclusie mag er 'gelukkig' weer wel zijn. Dansen en God. Dat houdt 'ze' rustig. 'What did they do?'

Geen opmerkingen: