vrijdag 29 juni 2018

Glory

'We hebben een held.' En een hand-held, want een statief kon er niet vanaf in dit Bulgaarse drama. Misschien is het een bewuste keuze. De gammele beelden passen bij het leven van een eenvoudig spoorwerker. De stotteraar houdt heel aandoenlijk van zijn konijnen, en van zijn pa's horloge 'Slava'. (Geen onbelangrijk object, als de hele dag op de rails moet lopen!) Op een dag vindt hij een zak met 'Millions', een plot-element waar je vele kanten mee op kan natuurlijk. Niet bij deze simpelaar. Hij belt de politie, en de kous lijkt af. Dat is natuurlijk buiten de overheidslui gerekend, die best een held van de enige niet-corrupte functionario van het land willen maken. De arme kerel belandt in een machtswereld, waar carrièrevrouwen, achter Europese vlaggen hun hormonen-injectie krijgen... Dat verhaallijntje is vooral zwanger van flauwigheden. Op die manier wordt deze satire nooit écht bijtend, al blijft ie wel een haveloze tand beter dan The King of the Belgians. De controledrang van de bureaucratie valt ten slotte altijd aardig te parodiëren. Ook in Bulgarije is men met fake news in de weer. Eigenlijk had ie beter Fake Glory (Falsche Slava) kunnen heten. Het telefoon-wachtrij-gebeuren vult de rest van de tijd. Meer prozaïsch dan poëtisch, net als de film. Dé kans op een mysterieus open einde wordt gemist. 'This isn't about business, it's about human relations.'

Geen opmerkingen: