'I wanna talk about it now!' 60. Met Blake Edwards. Dat betekent een
officieus vervolg op zijn klassieker '10'. Hier dus allang geen
midlifecrisis meer, maar een 'godverdomme, de dood komt nu wel
dichtbij'-paniek. Eén tel later zit de vertwijfelde in de kerk. Althans,
wanneer je succesvolle architect bent, in een soapopera-leven. Jack
Lemmon speelt de egomane hypochonder bepaald matig, hij lijkt de man
plus al zijn tekstregels zélf ook te haten. Gelukkig doet Julie Andrews
wat beter haar best. Op bekend terrein (zij was er ook in Ten ten slotte
bij), en met een vertrouwde regisseur (echtgenoot Blake). De jetset
queen rockt de meest waanzinnige brillen. De monturen geven haar het
uiterlijk van een androgyne popstar. Julie kan even cool zijn als Tilda
Swinton. Zij heeft in het plotje bovendien een concreter probleem. Kille
beelden tonen hoe de mechanica van de medische wetenschap haar werk
doet. Een dubieus vlekje op de stembanden gaat de labmachine in. Leef
ik, of leeft de kankercel? Deze shots behoren – ironisch genoeg – tot de
meest geslaagde van de film. De showbiz people zelf roepen vooral
moordneigingen op. 'See a psychiatrist... and shave.' Na een tijdje ging
ik peinzen of er wellicht toch een tegendraadse 'lezing' mogelijk was,
waarin Lemmon een tragische geesteszieke voorstelt... Verongelijkte blik: 'Look at this
body, it's falling apart.'
zaterdag 2 juni 2018
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten