donderdag 28 juni 2018

L'Amant Double

'Ik ben bang dat ik te snel genees.' Frêle dame zkt psych voor verh. Francois Ozon dacht bij zichzelf, ik moet weer eens Trieriaans in de weer. Hij overtreft de hardcore meester met een vrij geniale opening-scene. Lange tijd blijft het daarbij, qua shocks. L'Amant Double is een update van het verhaaltype dat Hollywood in de jaren veertig omarmde. Spellbound! Psy plus patiënte, en een surreële droom om het een ander af te maken. Zelfs de Hitchcockiaanse buurvrouw ontbreekt niet. Op zo'n moment lijkt Ozon het allemaal als parodie te bedoelen. Op de fraaie soundtrack van Rombi blijven de hints naar Herrmann echter beperkt. Dus, toch maar even volhouden dat het allemaal bloedserieus is. Dan kan ik genieten van de indringende GGZ-scenes. Met het dancing in the dark-meisje dat eigenlijk ingebeeld ziek wil blijven. Het niet zo geheime verlangen van de cliënt, om niet enkel zichzelf bloot te hoeven geven. Haar eerste 'adresje' is trouwens meer een psych dan een psy (subtiel verschil), maar dit blijk een bewuste verwarring. Ozon weet het dus allemaal wél, maar een Cronenberg zal hij nooit worden. Ik constateerde bij de laatste shock tevreden dat een van mijn eerste associaties correct was. Een meisje met mal au ventre, dat klinkt als ventriloquist. Ingebouwde doppelganger! Tyler Hamiltoss favoriete film van 2017 arriveert. Vrij kut.

Geen opmerkingen: