dinsdag 26 juni 2018

Heartstone

'Flikker, je geniet hiervan!?' De IJslandse verveling leidt tot vroegneukers. Ik grinnikte 'r eerst nog om – en herinnerde me een statistiekje dat ik ooit las. Vervolgens blijkt de ganse film erover te gaan. Zelfs in koude zomers kan het broeien, tussen BFF's forever. De ene hoopt op schaamhaar, de ander op zijn vriend. Van chemie tussen de twee is tragisch genoeg geen sprake, maar eigenlijk past dat wel. In het dorp is geen reet te doen, en er woont trouwens ook geen hond. Daar krijg je dus projectievriendschappen en liefdes van. De claustrofobische leegte doet de rest. Thuis zitten dan ook nog eens continu zusjes te klieren, terwijl ze naar The Sugarcubes luisteren. (In IJsland zegt men waarschijnlijk: ach die solocarrière, toen met de Cubes was Björk echt goed.) Heartstone gaat er ook lekker rauw tegenaan, al werd ik de zwiepende camera's wel beu. Die zie ik iets te vaak vandaag de dag. Het verhaaltje belandt, net als de personages, in een tussenstaat. Half groep 8, en half volwassen. Tikkertje naast bevlekte onderbroeken. Het neigt soms naar een hardcore Carry Slee-verhaal, maar blijft net aan de intelligente kant van de lijn. Hoe kleiner het dorp, hoe moeilijker het is om homo te zijn. En, wat als je 'guilty by association' bent? Puberproblematiek in optima forma. Tenten ritsen open... 'Ik ben niet thuis, zelfs niet voor Christian.'

Geen opmerkingen: