donderdag 28 juni 2018

The Beguiled

'Bring me the anatomy book' Had 'm eigenlijk al twee keer gezien. Lang geleden het origineel, en een paar maanden terug de remake van Coppola in de bioscoop. Omdat het destijds niet van een stukje was gekomen, ging ik compulsief voor de hattrick. Ergens toch jammer dat Coppola ook al aan die remake-trend meedoet. Kreeg ze anders geen geld? Haar versie had enkel in mijn hoofd mogen bestaan. Zoeter, en ook erotischer dan het origineel. Die verwachtingen komen uit. Eén boze wolf en een stuk of zeven roodkapjes! (Of moet ik goudlokjes zeggen.) Dat gaat mis natuurlijk. Ellen Fanning schrijdt weer fabelachtig rond. Ook Kidman en Farrell zijn (dus) goed op elkaar ingespeeld dit filmjaar. Toch kon ik me ook deze keer maar niet over mijn gevoel van l'ennui heenzetten. Alsof Coppola eerst zichzelf heeft bedwelmd, nog voor ze de kijker weet te bedwelmen. Pas op twee derde ontspoort de boel echt. Dan rest nog maar twintig minuten waanzin. In mijn herinnering ging het origineel er veel sneller, met gestrekt been in. Die switch komt bij Coppola te laat, en moet juist daardoor te snel escaleren. Het script laat Ferrell dan benadrukken dat hij écht boos is. The Beguiled tintelt op zijn best stemmig als een Frans schilderij. Een uiterst subtiele remake dus, van iets dat echter altijd ridicuul zou blijven. 'I'm sure we could relieve you.'

Geen opmerkingen: