maandag 18 juni 2018
Réparer les Vivants
'Tu m'entends? Geknipt voor het maatschappijleervak. Eigenlijk zouden ze
Reparer les Vivants aan zesdeklassers moeten voorschotelen. Die zullen
daarna vast het juiste donorcodicilvakje aankruisen. Een sk8terboi en
zijn dudes openen de film mysterieus. Met een gammel busje op pad, de
droom van iedere hipster. Hun capriolen op de golven en op straat – want
skateboarden is natuurlijk gewoon een soort straat-surfen – worden door
regisseur Katell Quillévéré effectief en smooth in beeld gebracht. De
surreële klap behoort even later tot de meest geïnspireerde momenten van
de film. Daarna ontwikkelt het scenario zich logischerwijs (en ook wel
begrijpelijkerwijs) tot een standaard tegenstellingen-verhaal. De
mechanica van het ziekenhuis fascineren intussen wel. Het pand doemt al
van ver op, als een modern kasteel. Wat moeten artsen in dat fort toch
moeilijke gesprekken voeren! Hoe houden ze het vol... Misschien had ik
liever dáár een scenario over gezien. Tahir Rehim bereikt intussen als
ziekenhuismedewerker een prijzenswaardig unicum. Niet langer speelt hij
een gangster, of zelfs maar een allochtoon. De integratiedroom is
compleet. Voor de rest, rest dus onvermijdelijke stemmigheid, met o zo
smaakvol pianowerk. Zorgvuldig, maar ook wat vlak. Zouden die scholieren
trouwens kunnen zien of het een varkenshart is? 'On accepte le coeurs.'
Labels:
films uit de jaren '10,
Katell Quillévéré
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten