dinsdag 12 juni 2018

Harmonium

'The babies eat their mummy.' Een van mijn favoriete narratieven gaat als volgt: Een onbekende figuur komt bij een familie, maar verschijnt daar natuurlijk niet voor niets. Er staan rekeningen open, genoteerd met het snerpende krijt van de moraal. In de cinema zien we Malamuds The Assistant-setup terug bij de Dardennes (Le Fils!) en in het Afrikaanse Daratt. Ook Japan doet nu mee. Een echtpaar runt een bedrijfje aan huis. Op een dag arriveert een oude vriend van de man. Lijkbleek, in het wit gekleed. Inderdaad, a ghost from the past. Tot ongenoegen van de vrouw mag l'etranger blijven. Al snel draait ze bij, want de man helpt dochterlief harmonium spelen. Maar hij kan meer dan dat... Schuifdeuren gaan open. De film is op zijn best als nog ongewis blijft hóe de bom precies zal ontploffen. De protestantse mama van het gezin lijdt dan al Dreyeriaans. Een slecht huwelijk zorgt voor verlangens die ze van een slecht geweten niet mag hebben. Een fucked up Kore-eda. De Onbekende Man neuriet intussen een Hitchockiaans deuntje. Dan gaat de overdrive aan. Een overdosis aan ellende en toeval zorgen voor méér dan een weeïge bijsmaak. Elke minuut kachelt het scenario verder achteruit. Het zo betrouwbare narratief eindigt in schematisch spiegelen. Filmmaken als een God. Lekker met de poppetjes schuiven. 'A bit weird right?'

Geen opmerkingen: