maandag 25 juni 2018

Dunkirk

'Where's the bloody airforce?' Eerst maar het gebruikelijke puntje. Waarom wéér een WWII-film? Gedraaf door de kustplaatjes van Frankrijk krijgt bijna nostalgische trekken. Toch zonde van het talent van Christopher Nolan en cinematograaf Hoyte van Hoytema. Hun vakmanschap toont zich vanaf het eerste shot, waarin een Duitse plamflettenregen neerdaalt op de geallieerden. Een choreografie van honderden. Zij zitten vast 'on the mole' van Duinkerken. Wachtend op redding. Maar door wie? Een pluspunt van deze eenvoudige setup, is de handzaamheid. Het geeft Nolan geen enkele kans om overboard te gaan in een Spielbergiaans onzin-epos van drie uur. Hij kan zich concentreren op zijn eigen forte. De actie. Vooral het snoeiharde geluid verdient een Oscar. De kogels gieren je in alle dimensies om de oren. Ter land, ter zee, en in de lucht. Bibberige pilotenstemmetjes steken schril af tegen een uitgestrekte Technicolor-zee. (Ze hebben het Kanaal wat 'enhanced' volgens mij). Voor plot of personages, zul je echter meestal op het land moeten zijn, en dat komt er nauwelijks van. Aangevuurd door de werkelijk lachwekkend herkenbare soundtrack van Zimmer, timmert Nolan stevig door, aan zijn 'klassieke' film. Geen nazi-perspectief, geen relativering. Een reeks van simpele, maar uiterst secuur uitgevoerde spanningsboogjes. 'The bodies come back.'

Geen opmerkingen: