donderdag 21 juni 2018
Una
'Just me in that room.' Het blijft een moeilijk onderwerp. The child
molester. Eens in de zoveel tijd poogt iemand er een film over te maken,
maar slechts zelden wordt het een succes. The Woodsman en Michael
vormen de uitzonderingen, waarbij laatstgenoemde eigenlijk vooral over
een gruwelijke kidnap gaat. Una zit meer op de lijn van The Woodsman.
Een vleugje sympathie voor de dader. Ben Mendelson (hier) en Kevin Bacon
(daar) hebben iets vergelijkbaars mysterieus. Mendelson speelt géén
pedofiel, zoals hij niet nalaat te benadrukken. Hij heeft een puntje.
Een dertienjarig meisje, dat haar (seksuele) macht ontdekt, is nét geen
kind meer. Ze is iets ertussen in. Extra kwetsbaar dus, maar de kwestie
wordt er wel arbitrair van. Soms lijkt het beter dat het 'slachtoffer'
de hele 'zaak' maar beter als 'childhood crush' framet. Verdwijnt het
litteken dan niet makkelijker? In Nederland werd Het Debuut (1977) over
een volkomen vergelijkbare romance doodgewoon een megahit! Ik bedoel maar. Tegenwoordig gaat de
samenleving liever op pedojacht, elk aangepraat trauma is er ten slotte
eentje. Una roept zo genoeg intrigerende vragen op, zonder zelf ook maar
het begin van een antwoord te weten. Mendelson en Rooney Mara praten
vooral eindeloos. En ze komen geen stap verder. Het soms stompzinnige
scenario besluit dan maar met gezochte spanning. 'We can be stuck up
here forever.'
Labels:
Benedict Andrews,
films uit de jaren '10
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten