zondag 3 juni 2018

Shoah

'Darum, warum, darum, warum.' Jarenlang stelde ik het uit deze film te kijken. Ik werd er gewoon bang voor. En terecht. De verhalen van de holocaustoverlever, ze breken óók de kijker. Ik zou snel een schild op willen werpen, en beginnen met te grappen over hoe de cultuurwetenschap niet zonder de holocaust (en ook niet zonder deze film) kan. Geen essay zonder Auschwitz. Alles wordt altijd teruggebracht tot Het Trauma. De 'dag' dat Europa níet-Verlicht bleek. De christelijke genocide, honderden jaren in de maak. Een ander schild om niet over mijn eigen emoties te hoeven praten, is ouderwets mokken op de film. Echt niet alles gaat goed in de tour de fource. Shoah duurt vooral negen uur omdat Lanzmann in een academisch staaltje zuiverheid van representatie 'on screen' met een tolk werkt, en niet direct naar de ondertiteling 'cut'. Derhalve moeten we elk antwoord twee keer horen (en twee keer horen, moet je het inderdaad vaak wel om je oren te geloven). Deze omweg leidt tot een ironische opluchting wanneer er eindelijk iemand Duits spreekt (want dat verstaat Lanzmann wel)! Een laatste kritiekpuntje is het anti-Poolse gehalte van de film. Lanzmann trapt in een valletje dat de nazi's uitzetten. Door hun misdaden in het Oosten te plegen, worden het 'andere' land en de toechouwers dáár schuldig. Ik denk niet dat je ongeletterde Poolse boertjes hoeft te pesten, om het punt te maken... Genoeg daarover. Shoah gaat om de verhalen van de Sonderkommando's. Vaak met een verstarde glimlach verteld. De glimlach van mensen die het onmenselijke hebben gezien. Knap meeslepend verteld (Filip Muller's intonatie!), maar ook dat is een schild natuurlijk. Een voor een breken ze. En niemand zo heftig als Abraham Bomba. Met zijn verwaaide donkere haardos heeft hij eersst nog tegenover de skyline van Tel Aviv zitten vertellen. Zijn curieuze Engels en maffia-shirt hebben wat van een Tarantino-personage. Binnen in zijn eigen kapperszaak (!) ontspoort zijn verhaal echter op manieren die Tarantino (wat een bizarre vergelijking trouwens) nooit zou durven verzinnen. Een hele barbershop baadt plots in stilte wanneer Bomba niet verder meer kan. 'Professional barbers, professional barbers.' Om nooit meer te vergeten. En juist dat is de blijvende kracht van het epos. De drang tot vertellen wordt aangewakkerd. Shoah als collectieve herinnering. 'Wenn man leben will, muss man hoffen.'

Geen opmerkingen: