maandag 29 juli 2019
Avril et le Monde Truqué
'Bienvenue, dans ma meta-maison.' Vliegensvlugge animatie in die oude stijl, retro-prachtig van intiteling tot eind. Waarom nog films met 'echte mensen' kijken, als het zo kunstig kan? Hier wordt in de vorm van een vrolijk Kuifje-achtig avontuur de staat der wetenschap onder de loep genomen. Het zou Feyerabends favoriet kunnen zijn. Wetenschap, dat betekent naast ontbolstering van kennis, ook een eindeloos machtsspel – en de corruptie en oneerlijkheid die daarmee samengaan. Wie gebakken zit, houdt het op een potje kaarten en koffie (zoals een geinig shot bewijst). Een meisje en haar familie proberen al jaren een serum te vinden, dat de aarde kan reden. De spectaculaire distopie neemt een parallelle tijdlijn, die verdacht veel op de onze lijkt. De fantasie-toekomst is in het verleden blijven hangen. 'C'est la crise du energie.' Kolen hebben de aarde tot een onleefbaar oord gemaakt, zonder groen. Daar kunnen zelfs twee Eiffeltorens niks aan doen (of wel?). De animatoren komen in zo'n setting aardig op stoom. Miyazaki's nostalgie hult zich hier in een bitter jacquet, verlicht door een paar behaarde toefjes Disney. De pratende kat Darwin steelt, overduidelijk ongecastreerd, de show. 'Laissez ma derrière tranquille.' Disney-knipogen op de goede manier dus, Aristokatterig. Het ecothema en een stel (niet al te) genderneutrale Varanen doen de rest. 'Laissez moi pilotez, merci.'
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten