maandag 24 augustus 2015

Calle 54

Jazz, ik smurf het nog altijd niet. Wat ik wel weet: de koningen van de congas komen uit de latin. Hun fusion ritmes stopten de peper terug in de seventies-jazz. Wat minder modale improvisatie, wat meer ouderwetse swing. Cooler door hotter. Calle 54 betuigt eer aan de oude helden, en laat ze in een studio op 54th Street los. Nauwelijks verhaal, gewoon handenvol liedjes. Je kunt dus eigenlijk net zo goed de soundtrack opzetten, al mis je dan de karakterkoppen en snelle handjes. Check de verbluffende muzikale spierballen van Michel Camilo. Speedy Gonzalez op de piano. Eén van zijn sidemen is óók goed voor een brede grijns (van zowel Camilo als de kijker). Anthony Jackson heeft de kop van Cee-Lo Green, een bas te groot voor zijn lijf, en een techniek! Soms is het gewoon niet leuk meer. (En aan het eind van zijn solo dondert ie bijna van zijn krukje.) In een wat minder interessante big band treffen we Dave Valentin. Zijn ogen puilen zover uit dat ze bijna zijn dwarsfluit raken. Later kreeg ie on stage een hersenbloeding. Dat verbaast nauwelijks... Tussen de warmbloedige liedjes sjokken de muzikanten door een winters New York. Het slot is voor pa en zoon Valdes. Pa Bebo tegen zoon Chucho 'je bent zo dik als een pad!' Maar deze zoon, een uit de kluiten gewassen Jay-Z zorgt voor het mooiste muzikale moment. Achter de piano, impressionistisch in zichzelf gekeerd.

Geen opmerkingen: