zondag 23 augustus 2015

Trollflöjten

Weer een gaatje in de cultuurkennis gevuld. Een opera van Mozart! Door Bergman. Omdat ik eigenlijk nooit een hele opera heb gezien (of het moet er één door Frank Groothof zijn...) kan ik niet goed aangeven wat de Zweedse meester nou precies heeft veranderd. Wellicht zit zijn eigen touch in het alledaagse, iedereen ziet er érg seventies uit. Elke aria hebben we een goed zicht op de vullingen. Het is allemaal heel pacificistisch en Zweeds. Bij de broederlijke teksten verschijnen de teksten op kartonnetjes. Charmant houtje touwtje-werk dus. (Zat Bergman daar nou zelf te schaken backstage?) Inhoudelijk kent Die Zauberflote één grote ster. Papageno! Het boswezentje in het groene pakje zou zó graag zijn Papagena vinden. Twiedeliet. Zijn fluitje lokt enkel fladderaars. Maar dankzij de toverfluit van de prins beleeft hij een bij vlagen onnavolgbaar avontuur. (Het libretto bevat een haast postmoderne schurken-switch.) Shakespeariaanse heksen leiden de gezellige boel schaterend in. Die decolletés, da's wel ultiem opera hoor... Papageno would approve. Voor deze 'noob' is het verrassend dat de beroemdste a-a-a-a-ria in feite door een bijfiguur wordt gezongen. Maar de bijfiguren waren toch al het leukst. Daar is Papageno weer, depri in de weer met een touw... 'Now this tree will do just nicely/Suits my purposes precisely.' Maar dan in het Zweeds hè.

Geen opmerkingen: