dinsdag 4 augustus 2015

Love

'Waarom ken je toch al die Goethe-quotes'. 'Voor mezelf. Ik eet ook toast. Voor mezelf.' Superintellectuele Hongaarse arthouse uit de seventies. Ik vond het maar een droge kluif, ook zonder het schillen en koken van aardappels. (Die Hongaren houden zoals bekend van sloom.) In Love (Szerelem) wordt vooral veel gemaald. En eindeloos gestorven. Dan kom je op een soort Bergman uit, maar de scherpte ontbreekt. Of anders geformuleerd: we zien wél Roodkapje en haar Navratilova-grootmoeke in bed, maar die wolf, die moeten we zelf maar gaan zoeken. Eén potentiële kandidaat voor die rol is een verdwenen echtgenoot/zoon. Hij zit in de Sovjet-bak. Zijn wanhopige vrouw heeft het oude reutelende moeke in bed wijsgemaakt dat de man naar Amerika is gegaan, om een film te maken. Ze schrijft zélf zijn brieven. Het is op dit vlak dat de filmschoolfilm punten scoort bij cinefiele journalisten en de jury van Cannes. De brieven worden verbeeld in verbijsterend epileptisch flitsende Resnais-edits, en ze bevatten namedrops van de meest uiteenlopende zaken. Wilhelmina en de FBI door de ogen van Guy Maddin, zeg maar. Toch klinkt dat enerverender dan het uiteindelijk wordt. En als de 'wolf' dan uiteindelijk verschijnt, is het er een in brave schaapskleren. Doe ze maar uit dan, jongen. Terug naar die liefdesschoot.

Geen opmerkingen: