zondag 30 augustus 2015

The World of Apu

'Geen elektriciteit, verleidelijk hè!' Het was een gokje. Zou het kijken van dit derde deel van Satyajit Ray's Apu Trilogie wel zin hebben, als ik het eerste deel járen geleden had gezien, en het tweede deel nog niet? Het viel gelukkig mee. In The World of Apu geeft het hoofdpersonage zelf de benodigde invulling van achtergronden, nota bene in de vorm van een idee voor een roman. Kunst over kunst. Meteen modern. Apu is een kunstig personage, maar hij wil ook zelf - op zijn Bandini's - kunstenaar worden. Hij raakt echter (zoals dat gaat met personages...) gevangen in het Echte Dramatische Leven, vol van universal truths and cycles. Begeleid door de klanken van Ravi Shankar wordt Apu door zijn beste vriend uit zijn zolderkamertje  gebonjourd. Daar zat hij toch alleen maar met zijn fluit te spelen, schulden te maken, en naar de buurvrouw te staren. (Ik vond het typisch genoeg de beste fase!) De twee vrienden trekken naar het 'hinterland', waar de dingen gaan zoals ze altijd gaan. De rituelen van de uithuwelijking. Het lot is Apu dan nog goed gezind. Terug thuis moet hij prompt de ambtenaar uit gaan hangen. Met een collega grappen over de ideale vrouwen ('ze moet je wel tegen durven te spreken'). Het burgerlijke genot blijkt van korte duur. Apu is gedwongen zichzelf te overstijgen. Weg van het papier. Van het papier af.

Geen opmerkingen: