woensdag 12 augustus 2015
Danton
Als
die Franse revolutie nou íets minder ver was ontspoord, dan kon je nu
nóg als hipster met zo'n rood mutsje rondlopen. Het zou een mooie,
archaïsche variant op het Che Guevara-shirt zijn. De parallellen tussen
communistische regimes en 'les committées', worden er hier door Wajda bijzonder dik opgelegd. Hij ontkende het zelf ten stelligste, dus dan weet je
dat het waar is. Ergens zit zelfs een kerel in een Cuba-groen
legeruniform een sigaartje te roken. Depardieu speelt Danton, een
volksheld die zich gaandeweg tegen de Terreur heeft gekeerd. (Overigens
niet nádat hij zelf genoeg fouts had helpen opzetten.) Hij is kortom,
een echte politicus. Zijn nemesis is Robbespierre. Het totalitaire
tegendeel. Koel, berekenend, keihard vóór het volk (in alle mogelijke
betekenissen) maar weet hij wel iets ván het volk? 'Ze zeggen dat je nog
nooit een vrouw hebt gehad', voegt Danton de gepoederde
Kant-look-a-like toe. Robbespiere tragisch noemen zou te ver gaan, maar
dat de film naar Maxim had moeten worden vernoemd is een ábsoluut feit. Met hem
in beeld leeft de film, door te sterven. Danton roeptoetert in
rechtbankdrama. Robbespierre, die heeft zichzelf vastgedraaid in het rad
van de revolutie. Hij kan alleen nog doorrollen. Alles lijkt voor niets
geweest. Elke spreuk leeg. Net als zijn vermoeide lichaam. 'In dit huis
eert men de titel citoyen.' Welk huis?
Labels:
Andrzej Wajda,
films uit de jaren '80
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten