donderdag 20 augustus 2015

Petulia

'Stop being so damn casual.' Swingend door de sixties. Petulia is in haast alles de modieuze avant-garde film. Enkel de muziek van John Barry is wat te tonaal. Verder is het een echte Antonioni-affaire. Decadente yachten en chique mensen voor én achter de camera. (Roeg ving de beelden.) De hoofdrollen (met de nadruk op hóófd) zijn voor George C. Scott en Julie Christie. Het is amusant de rouwdouwer Scott in een coltrui te zien. Ergens doet ie zelfs een wít colbertje aan. Het moet niet gekker worden. Gek is Petulia wel, het borderliner-meisje dat op een donor avondje besluit een affaire met de arts te beginnen. Ze is teleurgesteld dat hij niet eens getrouwd is. (Zij wel.) 'Zo zijn we nooit gelijkwaardig in het schuldgevoel'. De twee verlaten het feestje voor een bizar motel. Dit is die post-technologische, pre-digitale era. Ergo, de portier komt tot je via tv, en de sleutel per buizenpost. De eerste minuten is de film zo een absoluut feestje. Flitsende flashbacks omringen de affaire met duisternis. The Grateful Dead speelt. Julie Christie sjouwt met een tuba (highlight met een low note) en we zien een Cronenbergiaanse hoeveelheid bebloede lichaamsdelen. Toch is de magie van deze puzzeldoos 'of a downfall child' wel wat snel uitgewerkt. Daarvoor is het stijltje te bekend. Alsof alle vrouwen eind jaren '60 bij dokters op de bank lagen... Well, maybe they did.

Geen opmerkingen: