donderdag 27 augustus 2015

The Damned

'Our chancellor has a weakness for big industrialists.' Een mega-giallo met grote namen en dito budget. Zoiets moet Visconti voor ogen hebben gestaan, vanaf de cheesy intiteling tot en met het morbide einde. Nazi's en femme fatales, en de eeuwige vraag of je wel de juiste 'dub' zit te kijken. Het zijn de thirties in Duitsland. Een staalfamilie worstelt met het nieuwe regime. Sommige zijn voor, andere tegen, en allen zijn pro-centjes. Langzaamaan raakt bijna iedereen besmet. Verval als virus. In de marge is de film een fijn geschiedenislesje. Duitsland is bepaald geen eenheidsstaat. Zelfs de positie van Hitler is niet onaantastbaar. De ploerten van de SA roepen dat ze 'Hitler ook op de bok hebben gezet, dus...' Juist het einde van de bruinridders (ten faveure van de SS) is de beste sequentie van de film. Melancholisch gewelddadig in Peckinpah-style, vermengd met Berlijnse decadentie. Orgastische massamoord als cabaret. Eerst zuipen en dan de lange messen trekken. Nazisploitaiton. De staalfamilie vond ik verder nogal standaard Freudiaans. Zelfs 'night porter' Dirk Bogarde grijpt niet echt bij de keel. Het boeiendst is ene Helmut Berger, de perverse broer van het stel. Hij heeft een voorkeur voor jonge meisjes én zijn moeder. Dat verklaart al die bezwete koppen. Over een onwillig familielid: 'Zijn Hegeliaanse systeem is nog niet goed ontwikkeld.'

Geen opmerkingen: