zaterdag 1 augustus 2015

S'en Fout la Mort

'Je suis noir.' Een film noir met 'noirs', was die er al? Goed idee van Claire Denis. Nachtelijke intro's worden er nog wat mysterieuzer van. (Black on black, ten slotte...) Moet ik altijd denken aan de burgemeester van een Drents dorpje, die vond dat de asielzoekers maar 'lichtgevende hesjes' aan moesten trekken... Flauw gegein daargelaten gaat S'en Fout la Mort eigenlijk ook meer over mannen dan over ras. 'Haantjes en mannen, het is hetzelfde.' Isaach de Bankolé en Alex Descas worden door een Franse sjaggeraar ingehuurd om in een shabby complex een haantjesgevecht op – eh – pootjes te zetten. Letterlijk dus. Descas is een soort Malcolm X. Broeierig én gevoelig. Zijn trainingen met de hanen zijn zowel komisch als voodoo-indringend. Hiphop tape aan en de beestjes maar rondjes laten rennen. Ondertussen wordt hij echter verliefd op een wit kippetje (dus toch ras!) tevens de piepjonge echtgenote van de 'patron' (dus toch film noir!). Hij projecteert zijn liefde dan maar op de mooiste witte haan. Isaach staat er erbij, kijkt ernaar, en doet de analyse in voice-over. Het dreigt soms zelfs voor Denis-begrippen wat al te schetsmatig en tentatief te worden. Niks plot twists. Gewoon lijden. Restjes koloniale herinneringen vermengen zich met druilerige Franse regendagen gedrenkt in alcohol. Zelfs Marley's Buffalo Soldiers werkt niet langer opzwepend.

Geen opmerkingen: