zaterdag 8 augustus 2015

Taxi Teheran

Het heerlijk betweterige nichtje van regisseur Jafar Panahi reciteert gedurende deze taxirit de regels van de Iraanse censuur. Ze vormen een soort Dogme 95-manifest. Dit mag niet, dat mag wel. De ironie wil nu dat Panahi diezelfde beperkingen al een carrière lang ombuigt om geweldige resultaten te bereiken. Hij wordt er alleen maar creatiever van! Misschien moet hij de fundi's maar eens een rode roos (laten) geven... Taxi Teheran is voor Panahi's doen best opgewekt en bevat al zijn stokpaardjes. Laten we het een rondje om de moskee noemen. Ik zag de film in de krant als 'documentaire' staan, maar ik vraag me af wie daar nog intrapt. Alles is zó duidelijk van A tot Z in scene gezet dat postfictie-magie uitblijft. Niks van de Catfish-verwarring, die Panahi met zijn vorige 'smokkelfilm' (thuis met de hagedis) nog wél akelig goed wist op te roepen. Misschien komt het ook omdat de beelden zo goed zijn. Taxi-cameraatjes leveren bioscoopwaardige shots op. Ze registreren zangerige discussies, oude vrienden, gestoei met de goudvissen, en vele verwijzingen naar eigen werk. Zo belandt Panahi vlot op het terrein van die andere Iraanse grootheid, Makhmalbaf. Zou het nichtje daarom Hana heten? De avonturen van haar oompje zijn hartverwarmend door en vóór de voorruit. Een onbreekbaar 'we zullen doorgaan'-gevoel. Het leven ís een filmtheater.

Geen opmerkingen: