maandag 17 augustus 2015

Tampopo

Het viel me laatst in de bios ook weer op. Iedereen (inclusief ondergetekende) zat de hele film lang snoep te malen. De Japanse gangster uit het meta-intro van Tampopo kan daar bepááld slecht tegen. Hij laat voor zichzelf echter wel gewoon een uitgebreid diner op een uitklapptafeltje serveren... Daarmee zijn we meteen bij het hoofdthema: Eten. Japanners zijn er goed in. Al die rituele handelingen, dipjes en datjes. Het klaarmaken van noodles is een Nooteboom-achtig mysterie. Serieus moet men Tampop verder niet nemen. De film is eerder een verzameling Klokhuis-sketches, met de zoektocht naar de perfecte noodle soup als 'ramen'-werk. Een trucker met cowboyhoed redt daarin als The Stranger een 'diner'. De associatieve onzin eromheen schiet alle kanten op. Zo wordt een zakenuitje hilarisch in verlegenheid gebracht in een Frans restaurant. Bijzonder sexy is een episode met een oestermeisje en een druppeltje dubbelzinnig bloed. Wat Japanners allemaal met eieren kunnen wist de cinefiel al uit een zekere seks-classic, maar Tampopo doet op het d'r dooier gemak over. Tegen het einde loopt de meligheid wat klappen op, ook omdat steeds weer dat onverslijtbare Mahler-thema klinkt. Een moeder voltrekt nog één keer haar taak. Het hete hart van de film blijft intussen kloppen. 'If you boil it, the soup will never clear.'

Geen opmerkingen: