maandag 3 augustus 2015

Dirty Rotten Scoundrels

'It seems so cruel.' 'Trust me, I'm a doctor.' Een Steve Martin-vehikel. Die had ik in al die filmjaren altijd weten te vermijden. De bekkentrekker met het vroeggrijze Van Kooten-haar is me te zelfingenomen. Een comedian moet toch juist zijn loserdom cultiveren!? De NY Times is echter wél fan, dus we moeten eraan geloven. Gelukkig is 'dokter' Michael Caine er ook bij in deze To Catch A Thief-variatie. Aan de Riviera verzamelt zich het geld van de wereld, en dus ook de 'sheisters, tricksters en con men.' Caine speelt er één van het gedistingeerde slag. Met de opbrengst koopt hij wijnen. ('Ze zijn veel te duur om te drinken.') Martin is de Amerikaanse barbaar. ('Oké, een standbeeld van een naakte vrouw kan ik nog wel waarderen.') Hoewel het screwball-verhaaltje met 110 minuten wel erg dun wordt uitgesmeerd, zijn de details niet onaardig. Zo vind ik het al heel wat dat een Deense miljonairsweduwe, werkelijk in een Ferrari mét Deens nummerbord komt aanrijden. Weer een andere dame is de 'soap queen' en heet heel toepasselijk Colgate. Om haar been beginnen Caine en Martin hun potje 'charmes voor de vrouwtjes voor beginners.' En een bee(n)tje kijker weet hoe dat afloopt. Caine geeft zelf al de cijfermatige hint, als hij zich voorstelt als Dr. Schaffhausen zeh 'zird' (!) uit Liechtenstein. Wie o wie gaat er met de poet heen?

Geen opmerkingen: