vrijdag 14 augustus 2015

The Big Clock

Terug in de tijd met dit heerlijke mallemoesje van een noir. De setting alleen al. De reusachtige 'mediamarkt' van een tijdschriftentycoon. Door de obsessies met klokken lijkt het gebouw wel Tatlin's Tower. Op elke verdieping een ander magazine, maar allemaal onderdeel van het snode masterplan van Charles Laughton. Dit is zíjn film. Dikker dan ooit, vileiner dan ooit, en met een kittig opplaksnorretje. De magnaat heeft – heel communistisch – overal afluisterapparatuur om zijn medewerkers onder controle te houden. Eén van hen is Ray Milland, de poor man's Cary Grant. Hij zou zó graag eens op zijn honeymoon gaan. 'With a 5 year child'. Er is altijd wat tussen gekomen. Zo ook nu. In die echte noir-traditie is het écht niet uit te leggen hoe het plotje wordt opgezet. De informatieverdeling is hilarisch wazig. In elk geval gaat Milland mokkend aan de wandel, komt hij een potentiële femme fatale tegen, die zijn hand leest. 'I see a mysterious woman entering your life', waarna ze prompt uit het verhaal wordt afgevoerd. Meer madame McGuffin dus, en eigenlijk zelfs dat niet, want daarvoor dient een schilderij. (Het geeft de film de kans de kunstwereld lekker belachelijk te maken.) Probeer het niet te volgen, volg gewoon de pret. Laughton nipt heerlijk vulgair van zijn koffie, en kijkt toe hoe de Kafkaeske raderen van de klok beginnen te malen.

Geen opmerkingen: