maandag 31 augustus 2015

High Art

'I haven't been deconstructed in a long time.' De verslaafde en de scherven die je nooit meer bijeen krijgt geveegd. Zelfs niet met hulp van een 'assistant editor'. Lisa Chlodenko laat in haar debuutfilm werelden van verschil op elkaar botsen. Steriele kunsthipsters stoten op de vunzige schaduwwereld van heroïne; het brave jonge ding op de wereldwijze fotografe. Radha Mitchell vertegenwoordigt de veilige kant van die polen. Het wenkbrauwmeisje ontdekt dat er een legende boven haar woont. Haar degelijke vriendje heeft het gevaar snel gezien, maar het meisje wil meer. De 'vriendengroep' omarmt haar maar al te graag. Elke ziel extra om je samen lethargisch te voelen, is er eentje. Ally Sheedy máákt de film. Zij is de fotografe met een gat van tien jaar in haar cv. Tanig en indringend hypnotiseert Sheedy niet alleen het meisje, maar ook de kijker. Ze suggereert peilloze diepte, waar die niet (meer) is. Verlepte diva Patricia Clarkson neemt het clichématige slow motion-gehalte van de film voor haar rekening. Chlodenko lijkt me beter thuis in de kunstwereld. Iedereen praat er in Bourdieu-ismen. 'A cultural currency!' Voor de 'addict' heeft nog maar één ding waarde. Vreemd toch, hoe juist de verslaafde mét ambities altijd het snelst loslaat. High Art piekt gelukkig wel op een warme plek. Een prachtige liefdestraan. Jezelf vinden in een omarming zonder beklemming.

Geen opmerkingen: