vrijdag 6 juli 2018

Aquarius

'Lachen is een serieuze taak.' We zijn allemaal een fysiek medium, geschiedenisdragers, onuitwisbaar tot aan de dood. De Braziliaanse film Aquarius overpeinst het voorbijgaan der dingen, aan de rand van het strand, aan de rand van een leven. Voor het zover is zien we jongelui dollen. Het voelt allemaal heel autobiografisch, en heel plaatselijk. De geur van Recife. Vele decennia later is de borstkanker-overlever een oude vrouw geworden. Ze woont nog altijd aan dat strand, omringd door vinylplaten. Een tastbaar verleden. Voor het huis geldt vanzelfsprekend hetzelfde. Nu wil het Grootkapitaal haar het pand uitkopen. De vooruitgang gaat weer eens over lijken. Na een half uur herkende ik de stijl van Kleber M. Filho die eerder al stedelijke kwesties behandelde in Neighbouring Sounds. Het snijpunt van Gesellschaft en Gemeinschaft, met alle gevolgen van dien. Het dappere aan Aquarius is dat de film harde noten kraakt. Over iedereen. Ook het hoofdpersonage is bijvoorbeeld bevangen door de hypermoderne jongblijfcultus. Een ijdeltuit, zich ten alle tijde bewust van haar waarde. Arme Baba's op de achtergrond bedienen haar. (Het blijft wringen en de film weet het). De wereld van de Freudiaanse popsong-koningin valt uiteen. Een ghost apartment wordt verzwolgen door het aardse. Hermansiaans surrealisme op een Debrot-locatie.

Geen opmerkingen: