dinsdag 3 juli 2018

The Love Witch

'My therapist told me, that I'm not unusual at all.' Male sexist Hitchcock was nooit voor de poes. In postmoderne tijden verandert de zaak. Anna Biller toont zich een ware auteur, met een dikke knipoog. Ze deed haast alles zelf. (Harpmuziek, schilderijen...) Met The Love Witch construeert ze een funky old school wereld, vol smokin' hot female fatality. Vandaag is rood de kleur van het leven. Rode auto's, pakjes, tampons. (Doh!) Hoofdschuddend grijnzend laat de mannelijke kijker zich meevoeren op deze prikkelende trip. Samantha Robinson vertolkt de hoofdrol met bakken ironie (en bakken plamuur op haar gezicht). Te midden van Freudiaanse hertjes en Joanna Newsom-meisjes ontdekt ze haar speciale superpower: S-E-X. 'Bright blessings!' De moderne heks in een retro-wereld – of is het omgekeerd? – toont ons iets wat altijd hetzelfde zal blijven. De bereidwilligheid van De Man om zich voor De Vrouw in ieder mogelijk risico te storten. Zelfs als alle signalen op, inderdaad, rood staan. Een goed stel tieten verstopt onder rete-lang Alanis Morrissette-haar blijkt weer genoeg. Twee lange uren leren we zo sardonisch-feministische lessen. Alle mannen in de film zijn dorks van het Married With Children-type. En het allerslimste is... De bewust belachelijke film blijft sexy. Dan voel je je als man dus echt een oen! Touché. Point made. 'Merry meet!'

Geen opmerkingen: