woensdag 4 juli 2018

Win It All

'Be in the room with me.' Wantrouw mensen die zeggen ergens een bar te gaan openen. (Heeft iedereen zo'n 'Ik Vertrek'-figuur in de familie?) Het zwarte schaap uit deze Amerikaanse indiefilm is 'parkeerwijzer' van beroep. Hij droomt van beter, maar zijn gokverslaving blijkt een obstakel. Met een soulslijpertje op de achtergrond, hoopte ik op een Killing of a Chinese Bookie. Een donkerbruin crime-verhaal. Regisseur Swanberg (een mumblecore-expert) houdt het liever kleiner. Veel komen we niet te weten over de Chinese gokhallen. (Behalve dan dat je 'r zélfs daar uitgegooid kan worden.) 'I mean, what are the chances.' Een California Split wordt het nooit. Ik stelde me de kwaliteitssprong voor wanneer Joaquin Phoenix de hoofdrol had gespeeld. Toch is dit een aangename film. De compulsieve gokker gaat 'on a high' op het vrouwenpad; en leert later dat de tweede date, de real date is. 'What do you do for a living?' (Trouwens, ik heb een dochter.) Beetje 'jammer', dat zijn liefde bloedjemooi is. Dat verpest het realisme. De soundtrack strooit eveneens met schone 'aces'. Veel secondhand songs, van die vergeten pareltjes waar je nauwelijks licentie-rechten voor hoeft te betalen. Mijn recente soul-ontdekking Dan Penn ontbreekt, maar Peter de Leeuws groep Lion mag er wezen. Wat bestaat er toch onwaarschijnlijk veel muziek. 'It's a storage business.'

Geen opmerkingen: