donderdag 26 juli 2018

Strike a Pose

'I knew I wasn't like everybody else.' Met Madonna heb ik vrij weinig – haar piek lag net vóór mijn muzikale ontwaken – maar de stadstragiek van AIDS. Ja! Het begin van de jaren negentig vormt tevens het moment dat Troop Style, Beat Boy en Vogue in de stadions arriveerden. (De Kuip!) Op haar eigen manier deed Madonna mee aan Act Up. ('Don't be silly put a condom on your willy.') Zo wint ze de kijker snel voor zich, in haar hoedanigheid van de gay mother-rol in een rauw pop-ballet. Ik denk niet dat de Queen of Pop ooit vooruitstrevender is geweest. Een en ander werd mede mogelijk gemaakt door een stel dansers, en zij zijn het die in Strike a Pose vanaf de directe zijlijn op het superstardom reflecteren. Allen proefden ze van het VIP-gevoel, in the best year of their lives. Vijf gays, en een homofobe hetero (onder hen 'Thom Yorke' en 'Stephan Sanders') dissen het met veel smaak, en nog meer tranen op. Na een half uur lijkt het logische einde wel bereikt. Dan volgt een aardige twist, moderner nog dan Madonna's strijd voor gay rights. Het is de strijd voor het eigen slachtofferschap. Een paar dansers klaagden Madonna aan, een paar gingen ten onder aan drugs, een paar aan AIDS, of een cocktail van al die dingen. Spijtig en treurig, maar in docu-vorm nogal scripty geposeerd. Ik zeg: hoog tijd dat Madge een volgend, hoger doel vindt. Transgender-issues? 'From me to me.'

Geen opmerkingen: