dinsdag 3 juli 2018

On the Beach at Night Alone

'I make films but I'm not normal.' Elke keer concluderen dat Hong steeds dezelfde film maakt, dat heeft weinig zin. Laat ik dan benadrukken dat On The Beach volwassen aanvoelt. (Dus toch anders!) Die rijpheid heeft zo zijn voor- en nadelen. Een beetje nadenken kan nooit kwaad, maar er kruipt ook een vleugje normaliteit in het scenario, een soort standaard arthouse-drama. Gelukkig komt er al snel een lijp keyboardje tevoorschijn. Hong maakt van het Oude Europa een intieme plek. Hij documenteert het stadsleven van twee nuffige vriendinnen, ontsnapt uit het beknellende Korea. 'Men here are kind.' In een oogwenk en een camerawenk belandt de film echter tóch weer in de natuurlijke habitat. Heel vertrouwd is ook het meta-aspect. Eén van de twee vriendinnen heeft als actrice een buitenechtelijke relatie gehad met een regisseur, die nu door een crisis schijnt te gaan. De regisseur? Hong zelf natuurlijk. Van groot belang lijkt dat verder niet. Het gaat om de rake subtiliteiten. De actrice doet haar jas pas open als een vervelende man vertrekt. Een koukleum doet zijn jas juist meteen uit. De glazenwasser wordt genegeerd. Onhandige mensen, die op een lieve manier raar doen. Dat is dus eigenlijk héél normaal (maar vreemd om in een film te zien). De aarde rondt zijn omwentelingen, en Hong wentelt ons weer in aardse herhaalrondjes. 'I just... was there.'

Geen opmerkingen: