donderdag 26 juli 2018

The Gift

'Don't interrupt me, because I gotta power right through it.' Lege huizen, nieuwe hulzen. Verhuizers bevinden zich in thrillers altijd ver buiten hun comfortzone. In The Gift betrekt een stel hun verse 'optrekje'. De modern ogende vrouw heeft het no-nonsense uiterlijk van een Nederlandse eind-twintiger. Ze spendeert haar vrije tijd dan ook aan joggen en twijfelen. Haar man is uiteraard ouder en gladder, op die Ewan McGregor-manier. Chemie of vonken zijn er niet (nog niet eens één scene), maar dat blijkt de bedoeling van regisseur Joel Edgerton, die  overigens zelf de echtgenoot van de frêle Rebecca Hall speelt. Het gevaar (Jason Bateman) staat al snel voor hun neus, op de deurmat. Een geest uit het verleden. Ongemak met een oorbelletje. Het scenario speelt slim met flarden problemen van nu. PTTS, the government snooping in. (Al snel volgden de bedrijven, en individuen, de oorlog van allen tegen allen.) Ik hoopte op een werkelijk vervreemdende wending. Is het instinct van mensen op vriendschapsgebied meestal correct, of kan er uit een ongemakkelijk begin toch iets moois ontstaan? Die hinkstap nemen de makers niet, maar ze buigen de vele clichés toch aardig af. De red letter day breekt aan. Een ietwat lang uitgerekte wraak-exercitie test met een teen de peilloze diepte van Haneke, voor zover Hollywood dat durft dan. 'Question mark, smiley face.'

Geen opmerkingen: